niedziela, 29 września 2024

Festiwal Młode Horyzonty Part I 28-29.09.24

 Witajcie!

W te ostatnie dwa dni byłem na festiwalu filmowym Młode Horyzonty.
Obejrzałem w kinie Muranów (najbardziej pasowały godziny seansów) trzy filmy anime: 

Oto moje krótkie przemyślenia o każdym z nich.

Barwy Dźwięków

Rui,Tonsuko,Kimi (od lewej) mat. promocyjne za Kino Muranów

Bardzo nowy film anime (najnowszy mijający sezon ! ) który trafił na festiwal. Właśnie dlatego, że był to pokaz festiwalowy można było go tak szybko obejrzeć. Dodatkowo jest to film uznanej reżyserki anime Naoko Yamady (K-On!, Hibike Euphonium, Koe no Ktachi) Jednakże ja nie robiłem researchu i poszedłem czytając jedynie fabułę. Film opowiadający o Tonsuko która widzi kolory ludzi (trochę jak aury) ale doświadczona z dzieciństwa ukrywa to w liceum. Liceum katolickim w którym mieszka w akademiku, kontakty z chłopakami są zakazane a uczennica o najpiękniejszych kolorach Kimi właśnie z niej zniknęła. Zbiegiem losu poszukując koleżanki ze szkoły która postanowiła porzucić nauczanie zakłada razem z nią i nowo poznanym chłopakiem Rui zespół rockowo popowy. Od tej pory postacie te muszą mieszać potajemne spotkania zespołu, codzienną naukę, pracę oraz społeczne dotychczasowe zobowiązania. A sekrety zaczynają się piętrzyć. 


Film jest bardzo artystyczny i przepięknie miesza kolory, muzykę, codzienne życie w religijnym środowisku oraz wszystko co dzieje się po za nim. Postacie są przyjemne w odbiorze, dzieci są jak dzieci, zakonnice są jak zakonnice, wymagający członkowie rodziny jak wymagający członkowie rodziny a koleżanki jak koleżanki. Przynajmniej z filmowo stereotypowych punktów widzenia. Przed filmem był wykład który opowiadał na co warto zwrócić uwagę aby docenić ten film i jest on naprawdę cudownie zrobiony. Ale w połowie odczułem trochę przerost formy nad treścią raz brakowało mi widzenia kolorów raz byłem nim zmęczony a na dodatek świadom jak musi przebiegać środkowa część filmu nie mogłem doczekać się aż przejdziemy do trzeciego aktu. A co chwila pojawiały się aspekty i elementy z którymi jestem zaznajomiony z własnego doświadczenia. Przez cały seans film rezonował z innymi momentami mojego życia, wspomnieniami i doświadczeniami. Uwielbiam jak przedstawiono zakonnice chociaż jedna ze scen była moim zdaniem niepotrzebna i służyła jedynie podkreśleniu podobieństwa między postaciami. Być może ponowne obejrzenie pomoże (za tydzień również jest seans) aby być spokojniejszym i docenieniu go bardziej. 

Dane:


Mirai

Mirai mat. promocyjne za Kino Muranów

Znany film Mamoru Hosody. Ostatnio przegapiłem a na VOD to nie to samo więc dopiero teraz nadgoniłem. Zaskoczyła mnie wersja z dubbingiem ale był bardzo dobrze wykonany i cieszył ucho. 
Film opowiada o Kunie i jego rodzinie gdy dołącza do niej jego młodsza siostra Mirai. To rodzinny film o rodzinie gdzie widzimy jak wpływa na nią ten okres wczesnego rodzicielstwa przez pierwszy rok życia drugiego dziecka. Reakcje ludzi, rozwój postaci w nowych rolach - matka wraca od pracy a ojciec architekt pracuje zdalnie więc zajmuje się opieką nad domostwem. Każda z postaci natrafia na nowe wyzwania. Do tego dochodzi motyw fantastyczny czyli Kun zaczyna spotykać inne postaci ze swojej rodziny z różnych momentów w jej historii. Jedyne czego mi brak to tego aby wytłumaczyć dlaczego pewien element posiadał magiczne moce. 

Dane:



Dom Towarowy Hokkyoku

Dom towarowy Hokkyoku mat. promocyjne za Kino Muranów

Film o młodej Akino która zauroczona za młodu tytułowym centrum handlowym postanawia spróbować swoich sił jako konsjerżka (w wersji oglądanej użyto tłumaczenia bardzie swojskiego recepcjonistka) tego wyjątkowego miejsca. A na czym polega jego wyjątkowość? Na tym, że jego klientami są głównie zagrożone wyginięciem lub uznane przez ludzi za wyginięte gatunki zwierząt.
Do każdego potrzebne jest inne podejście, każdy klient przychodzi z własnym problemem i nie ma nigdy jednego dobrego rozwiązania. W ciągu filmu widzimy jak bohaterka rozwija swoje umiejętności, jak wpływa na miejsce w którym pracuje, ono wpływa na nią i czym owocują nawiązane relacje. 
W raz z fabułą możemy zobaczyć jak doświadczenia Akino wpływają na jej sposoby rozwiązywania problemów oraz jak wykorzystuje wszystko w swoim otoczeniu jako natchnienie do sprawienia by klient opuścił sklep szczęśliwy. Zakończenie nagradza widza i protagonistkę przejście całości i wywołuje u obojga łezkę w oku. 

Dane:










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.